Citat och artiklar

HÄR SER DU SAMLADE CITAT OCH ARTIKLAR FRÅN VÅRA NYHETSBREV

Marknadscheferna bjuder in sina medlemmar till mötesplatsen

Marknadsförare får allt svårare att nå igenom bruset och ständigt dyker nya kanaler upp för att få ut sitt budskap. Världen blir alltmer komplex och det finns inga enkla lösningar. Idag är det ännu mer tydligt att det handlar om en multikanal-strategi och att kavla upp ärmarna och jobba lite hårdare än konkurrenterna. PeO Axelsson, VD och grundare för Marknadscheferna, utökar samarbetet med mässorna; – Det behövs en hel verktygslåda att jobba med vilket gör de här mässorna till ett intressant sammanhang, säger PeO.  Han tror att den största förändringen branschen står inför fortsatt kommer vara digitaliseringen. – Idag har man kommit långt med digital marknadsföring, men digitaliseringen är ju mycket bredare än så. Det handlar om hela affärsmodeller, förklarar han och menar att det blivit ännu tydligare i dessa Corona-tider då personliga möten måste bytas ut mot digitala lösningar.

Marknadscheferna är ett kompetensnätverk som tillför och kopplar samman kompetens. Under mässorna kommer de arrangera en egen arena för kompetensutveckling för sina 12 000 medlemmar. – Det blir en högaktuell mötesplats där besökarna kan utbyta erfarenheter, få ny kunskap och nya kontakter. Vi har länge samarbetat med Live Expo och är nöjda med det sammanhanget. Det ska bli kul att fortsätta utveckla det samarbetet, avslutar PeO.

PeO Axelsson, VD Marknadscheferna Norden AB

Resumé och Dagens Media satsar på mässorna

Resumé och Dagens Media är mediepartners till mässorna och bevakar det senaste inom reklam-, medie- och marknadsföringsvärlden. Sajterna når 190 000 unika besökare per vecka och de dagliga nyhetsbreven har 27 000 mottagare. Deras målgrupper präglas av opinionsbildare och early adopters som använder sig av deras olika medieslag som en naturlig del av sin vardag.

Resumé och Dagens Media satsar på mässorna, de bjuder in alla sina läsare och partners samt kommer på bästa sätt förbereda mässbesökare så att de inför mässorna känner till vilka som ställer ut. Utställarna i sin tur ges en miljö där de kan kommunicera sitt budskap i rätt sammanhang, men också via mer djupgående nativeartiklar. – Det är lätt att man bara köper en monterplats som utställare och glömmer att man kan göra så mycket mer. Jag tror på styrkan i context-kombinationen av att först synas i rätt media, riktad till rätt målgrupp, för att sedan träffas i det fysiska mötet på mässorna, säger Johan Petersen, annonschef på Bonnier Business Media Sverige.

Johan Petersen, Annonschef på Bonnier Business Media

Eventeffect finns på plats med Mötesbaren

På mässorna kommer Eventeffect finnas på plats med Mötesbaren som är en viktig mötesplats för hela branschen. Där kan deras läsare och partners träffas på en casuall tillställning för att mingla och träffa folk i branschen. Eventeffect kommer också att bevaka mässan och göra intervjuer med utställarna som sedan dyker upp på deras sajt som når 20 000 – 30 000 unika läsare per månad.

Som ledande bransch- och yrkesmedia ser vi det som en självklarhet att vara på plats för att bevaka de senaste trenderna ,säger Victor Träff, Co-funder/CEO på Eventeffect. Ska han själv spåna på framtida trender tror han sig se en trend växa fram ur pandemin och det är hybridmöten där det fysiska mötet även i fortsättningen kommer kompletteras av digitala lösningar.

Victor Träff, CEO Eventeffect

Gothia Towers - "Det fysiska mötet vinner i längden"

Gothia Towers ser mässan som en självklar mötesplats att medverka på. – Det är den perfekta plattformen för oss att nå vår målgrupp, säger Charlotte Augustsson, Corporate Sales Manager på Gothia Towers. Här når de både nya och befintliga kunder. Det geografiska läget ger också möjlighet att visa upp sig för besökare som tidigare inte sett deras anläggning. Charlotte ser ett stort behov av det fysiska mötet, även i värld präglad av digitalisering. Mässan ger dem en möjlighet att visa upp den variation de har att erbjuda sina kunder. Deras anläggning möter flera olika behov från små till stora arrangemang och de anpassar upplevelsen till olika situationer.  – Hos oss kan man mötas på många olika sätt och även om man besökt oss tidigare känns varje tillfälle nytt, säger hon.

I branschen har många varit snabba på bollen att anpassa sina mötesplatser till rådande situation med Covid-19. Själva har Gothia Towers en Digital Studio tillsammans med teknikbolaget Adapt. – Det liknar en TV- studio och är perfekt när man behöver få ut information till kunder och medarbetare på ett riktigt proffsigt sätt, förklarar hon. När hon får spåna kring framtiden tror hon definitivt att digitala lösningar kommer finnas kvar, men kanske mer som ett komplement. – Det fysiska mötet kommer vinna i längden, avslutar hon.

Charlotte Augustsson, Corporate Sales Manager på Gothia Towers

Trippus - "En språngbräda för framtida lösningar"

Trippus ser mötesplatsen som det perfekta tillfället att träffa både befintliga och nya kunder. – Det ska bli kul att få en plattform där vi kan visa hela vårt utbud för de nya potentiella kunderna men också få visa nyheter för våra befintliga kunder, säger Carina Bergström, Marketing Manager på Trippus. I en tid som denna har det blivit påtagligt att företagen måste anpassa sig och vara flexibla i sina möten och event. Tekniken och funktionaliteten har funnits länge, men nu har företagen tvingats lära sig den bättre för att veta hur den bäst anpassas till olika typer av möten. – Det som har hänt i världen nu har varit en språngbräda för framtida lösningar, menar Carina.

Trippus är ett komplett verktyg med systemlösningar för att hantera möten och events. På mässan kommer de dema sina tjänster och låta besökarna få testa sig fram. De kommer bland annat ha olika monterstationer där olika målgrupper kan hitta lösningar som passar just deras behov.

Carina Bergström, Marketing Manager på Trippus

Aronsborgs Konferenshotell - Ser fram emot att starta nya året med att ställa ut på mässan

Aronsborgs Konferenshotell förbereder sig för att återigen delta på mässan och ser fram emot att hitta nya kunder och nya marknader. – Det har alltid varit en av de bättre mässorna där man alltid har kunnat hämta hem resultat, säger Camilla Runnedal, Director of Sales & Marketing på Aronsborgs Konferenshotell. Camilla berättar hur det i dessa speciella tider handlar mycket om att hitta nya marknader och nya sätt att arbeta. De satsar just nu mycket på den lokala marknaden och skapar anpassade erbjudanden även för privatpersoner. – Man har lärt sig mycket under den här tiden, säger Camilla.

På mässan vill de lyfta sina exklusiva erbjudanden, bland annat  att de kan erbjuda sina kunder möjlighet att kombinera sin konferens med matlagning för sällskap upp till 72 deltagare. De kommer också visa upp sin nyligen renoverade anläggning där chokladen är en viktig del som influerar allt från matlagningen till namnen på konferensrummen. –Vi har också något så unikt som en helt egen nattklubb, säger Camilla. Hon ser fram emot att få starta det nya året med att delta och ställa ut på mässan.

Camilla Runnedal, Director of Sales & Marketing på Aronsborgs Konferenshotell

Athenas visar upp sin kompletta talarportfölj på mässan

Vi är glada att meddela att talarbyrån Athenas har bokat sitt medverkande på mässan och ingått samarbete med Möten & Events samt Event Production. De är en stor global aktör samt Nordens största talarförmedlare och de ser det därför som en självklarhet att vara med på Nordens största event för mötes- och eventbranschen. – Jag tror det är extremt viktigt med en arena av den här typen där branschen kan samlas för att få en nytändning och hitta ny energi som gör 2021 till ett bra år, säger Alexander Braun, Country Manager på Athenas AB.

Athenas kommer fylla sina scener med spännande, högaktuellt innehåll och de planerar just nu ett fullspäckat contentprogram. Förutom föreläsningar inom populära områden, så som ledarskap, arbetsglädje och framtidsvisioner, kommer de ha ett program som innehåller spännande ämnen och starka föreläsarnamn som bjuder på stjärnglans. Vi kommer få se bredden av Athenas kompletta talarportfölj. – Vi ser det som en möjlighet att visa upp både de kända profiler vi arbetar med och samtidigt lyfta okända, men väldigt duktiga, föreläsare som folk kan få upp ögonen för, berättar Alexander.

De kommer också ha ett spår som lyfter vilka behov och krav eventbranschen möter i början av 2021 och de spånar just nu på hur framtidens eventbransch kommer att se ut. – Vi har en teori att folk fortsatt kommer jobba mer hemifrån, vilket kommer minska arbetskulturen. Då måste företagen spendera mer pengar på event för att hålla den vid liv och öka gemenskapen bland de anställda, avslutar Alexander.

Alexander Braun, Country Manager på Athenas AB